درباره سقف شیبدار و شیروانی

درباره سقف شیبدار و شیروانی در این مطلب بخوانید . سقف شیروانی یکی از محبوب ترین انواع سقف ها است. و مدل نمای خانه محسوب می شود که در کشور ما طرفداران بسیاری دارد . خصوصاً در مناطق شمالی از آن استفاده های فراوانی می شود.

جالب است بدانید این محبوبیت اجرای سقف شیبدار و شیروانی در ایران اختصاصی نیست و در کشورهای خارجی نیز وجود دارد. به طور مثال اجرای سقف شیروانی در کشورهای ایالات متحده و کانادا نیز از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است.

شرکت های بزرگ و مجهزی نیز برای اجرای سقف شیبدار و شیروانی در این کشورها وجود دارد. از سقف شیروانی که نوعی سقف و نمای سنتی به حساب می آید، بیشتر در خانه های ویلای استفاده می شود.

درباره سقف شیبدار و  شیروانی
درباره سقف شیبدار و شیروانی

چرا سقف شیبدار

شیب سقف شیبدار، سبب می گردد که آب بر روی سقف سازه جریان پیدا نماید. زمانی که آب بر روی سقف در جریان باشد سقف شیبدار باعث می شود که آب در هیچ جای سقف جمع نگردد و فرسودگی و نم زدگی در سقف ایجاد نشود. سقف هایی که دارای شیب کم هستند راه متفاوت تری جهت به جریان انداختن آب بر روی سقف را دارند.

انواع مختلفی نیز از سقف شیبدار و شیروانی هم از جهت اندازه و شکل و هم از جهت جنس وجود دارد. که البته در این جا قصد و هدف ما پرداختن به آن ها نیست.

در این نوشتار قصد داریم تا به بررسی مزایا و معایب مختلف اجرای سقف شیبدار و شیروانی بپردازیم . به این ترتیب شما قادر خواهید بود تا شناخت خوبی از این نوع سقف ها به دست آورید. و در انتخاب خود تصمیم گیری بهتری داشته باشید.

مزایا و معایبی که سقف شیبدار دارد

در سقف شیبداری که شیب زیادی دارد، آب هیچ وقت نمی تواند در جایی ساکن باشد و به سرعت از روی سقف به پایین سرازیر می گردد.

برای پوشش سقف شیبدار با شیب زیاد بهتر است از بهترین گزینه پوشش سقف شیبدار یعنی شینگل آسفالتی استفاده نمائیم. ولی شینگل آسفالتی و سایر پوشش بام ها نمی توانند برای پوشش سقف شیبدار با شیب کم کارساز باشد.

زیرا سقف شیبدار با شیب کم نمی تواند آب را بلافاصله به جریان بیندازد و آب با حرکت و جریان آرام از سقف شیبدار خارج می گردد که پوششی مانند شینگل رولی مناسب تر خواهد بود.

سقف شیبدار
سقف شیبدار

سقف شیبدار با شیب زیاد دارای فضای بیشتر با ارتفاع بیشتر است که منجر به زمان بر بودن فرآیند تغییر دما و حفظ گرما خواهد شد .

در حالی که با استفاده از شیب کم ارتفاع کمتر در مساحت بیشتری خواهیم داشت که منجر به راحت تر بودن تغییر دما در این سقف ها خواهد شد. انرژی کمتری برای تغییر دما در این سقفها مورد نیاز است.

چرا شینگل رولی را انتخاب کنیم ؟

زمانی که از شینگل رولی جهت پوشش سقف شیبدار با شیب کم استفاده می شود نیاز است که سالی یکبار فقط بر روی سقف شیبدار رفته و سقف را چک نمائید.

به دلیل اینکه دسترسی بر سقف شیبدار با شیب کم بسیار آسانتر و بی خطرتر از سقف شیبدار با شیب زیاد می باشد، این امر سبب می گردد که نگهداری و چک کردن پوشش بام به مراتب راحت تر و ایمن تر شود.

خطر سقوط از روی سقف شیبدار با شیب زیاد بسیار بالاست. هزینه نگهداری و چک کردن سقف شیبدار با شیب زیاد به نسبت سقف شیبدار با شیب کم، بسیار بیشتر می باشد.

تفاوت قیمت سقف شیبدار کم و سقف با شیب زیاد

سقف شیبدار با شیب کم و یا سقف صاف احتیاج به مصالح کمتری برای ساخته شدن دارند. حتی اگر شما بهترین و گران ترین پوشش بام را برای سقف شیبدار با شیب کم خود انتخاب کنید در مقایسه با سقف شیبدار با شیب زیاد، هزینه کل ارزان تر خواهد شد.

هزینه نصب پوشش بام بر روی سقف شیبدار با شیب زیاد بسیار بالاتر از هزینه نصب پوشش بام بر روی سقف کم شیب می باشد.

عواملی نظیر زیبایی یا موارد فنی ممکن است منجر شود که شما سقف شیبدار با شیب کم را برای سقف ویلا یا خانه خود انتخاب کنید. در هر صورت شرکت بامپارس آماده است که راهنمایی های لازم جهت انتخاب بهتر را خدمت شما ارائه نماید.

نصب سقف شیبدار
نصب سقف شیبدار

از مهمترین معایب سقف شیروانی

احتمالاً یکی از بزرگ ترین معایب سقف شیروانی، ضعف آن ها در برابر بادهای شدید است. این ضعف بیشتر به ساختار سقف برمی گردد و البته برای مناطقی که در آن ها بادهای شدید نمی وزد، جای نگرانی ندارد.

مورد بعدی شاید بیشتر نکته باشد تا عیب و آن هم این است که این نوع سقف اگر به صورت مناسب توسط قاب هایش پشتیبانی نشود، احتمال فروریختن آن وجود دارد.

چیزی که باید در طراحی و نصب توجه ویژه‌ای به آن بشود. طراحان و کارشناسانی که سقف شیروانی را طراحی و نصب می کنند، اگر طبق آیین نامه های موجود عمل کنند و تمامی موارد ایمنی را به درستی رعایت کنند، هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد.

در واقع این مشکلات زمانی به وجود می آید که به آیین نامه های موجود در این زمینه بی توجهی می شود و به دلایل گوناگون آن ها را نادیده می گیرند. هم چنین توصیه می شود که همواره و خصوصاً بعد از وزش بادهای شدید، وضعیت سقف خانه‌ی خود را چک کنید و اگر حتی کوچک ترین مشکلی به وجود آمده بود، با کارشناسان بامپارس تماس بگیرید تا در اسرع وقت برای رفع عیب یا عیوب آن اقدام نمایند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *