سقف شیبدار

معایب و مزایای سقف های شیبدار تک بر

در این مقاله از سایت بامپارس میخواهیم شما را با معایب و مزایای سقف های شیبدار تک بر آشنا کنیم، پس با ما باشید. ابتدا قصد داریم به شما بگوییم که سقف شیبدار چیست و چه ویژگی هایی دارد.

سقف شیبدار چیست؟

سقف شیبدار پناهگاه یک ساختمان است و در کنار استحکام و زیبایی، به ساختمان هویت نیز می بخشد، از این رو یکی از اصلی ترین اجزای ساختمان شمرده شده و باید با دیدی تخصصی نسبت به کیفیت، طراحی و اجرای آن نگــاه کرد.

آیا میدانستید توجه به عوامل بسیاری در محیط زیست مثل میزان باد، باران، رطوبت، موقعیت جغرافیایی، گرما، سرما و نیز نوع کاربری بنا، وزن و دیگر مشخصات فنی ساختمان، علاوه بر احترام به سلیقه مشتری و حفظ تناسب و زیبایی ظاهر ساختمان در انتخاب پوشش مناسب برای سقف شما موثر است؟ بسته به شکل کلی سقف را می توان به دو دسته غالب طبقه بندی شده تقسیم کرد:

سقف مسطح و سقف شیبدار. در معماری نوین سقف های مسطح بیشتر در ساختمان های تجاری شایع هستند، در مقایسه با آن سقف شیبدار به دلیل تنوع بسیار زیاد،نصب آسان، صرفه جویی در زمان، پرت کم مصالح ساختمانی، امنیت بالا در مقابل آتش سوزی، وزن کم، سازگاری با شرایط اقلیمی، دوام بالا و ظاهر زیبایی که نسبت به سقف های مسطح دارد علاوه بر سازه های تجاری بیشتر در ساختمان های مسکونی مورد استفاده قرار میگیرد.

معرفی و بررسی انواع سقف شیبدار تک‌ بر

سقف تک بر  تنها یک ضلع دارد. پانل شیبداری که به یک دیوار بلند متصل شده است. می‌توانید آن را به عنوان یک سقف شیبدار در ذهن خود مجسم کنید که از وسط به دو نیم تقسیم شده است یا یک سقف مسطح که زاویه‌ای ٤٥‌ درجه به خود گرفته است.

این نوع سقف‌ها را می‌توان اغلب بر روی بخش‌ های جانبی ساختمان از قبیل تراس و آلونک یافت. با این اوصاف، امروزه شاهد استفاده از این گونه سقف‌ها بر بام عمارات مدرن‌تر هستیم.

مواد و مصالح قابل استفاده در سقف شیبدار تک بر

معایب و مزایای سقف های شیبدار تک بر
معایب و مزایای سقف های شیبدار تک بر

به خاطر شیب تند سقف های شیبدار چاره‌ای نداریم جز آن که پوشش‌های لاستیکی را از لیست مواد قابل استفاده بر روی بام‌های شیبدار تک‌ بر خط بزنیم.

برای شیک و ساده جلوه‌دادن این سقف‌ها می‌توان به جای موزاییک و شینگل از درز جوش‌های ایستا (Standing Seam) بر روی این سقف‌ها استفاده کرد. به علاوه می‌توان برای رعایت موازین سازگاری با محیط زیست و به خود‌کفایی رساندن ساختمان در مقوله انرژی، پانل‌های جذب نور خورشید PV بر روی آن نصب نمود.

مزایای سقف شیبدار تک بر

سوار کردن سقف شیبدار تک‌بر، بر فراز ساختمان کار ساده‌ای‌ست.

در مقایسه با سایر سقف‌ها به مواد و مصالح کمتری نیاز است.

شیب تند این سقف‌ها کمک می‌کند تا برف و باران سریع و راحت از روی‌آنها سرازیر شود و در نتیجه سقف شیبدار تک‌بر گزینه‌ای ایده‌آل برای مناطق برفی و بارانی محسوب می‌شود.

می‌توان برای زیباتر جلوه‌دادن نمای ظاهری ساختمان و ارتقا بخشیدن ارزش‌های معماری بنا از این سبک طراحی بهره گرفت.

معایب سقف شیبدار تک بر

چنانچه شیب بام بیش از حد باشد، سقف بسیار کوتاه خواهد شد.

ساختمان‌هایی که در مناطق بادگیر و طوفان‌خیز واقع شده‌اند، اگر فقط از سقف شیبدار تک‌بر استفاده کنند با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهند شد.

ما در این مقاله به صورت کامل معایب و مزایای سقف های شیبدار تک بر را برای شما توضیح دادیم امیدواریم این مقاله برای شما مفید باشه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *